אדם חי לו את החיים ופתאום קורים דברים

אדם חי לו את החיים, ופתאום קורים דברים. אולי הוא רק מתחיל לפרוש כנפיים ולצאת אל העולם, אולי הוא כבר עמוק במשכנתאות ובחובות, אולי הוא אפילו יוצא עכשיו לגמלאות, אבל כשהקורונה פרצה אל חיינו, היא ללא ספק שיבשה לנו את כל התוכניות. אנחנו עדיין לא בדיוק מבינים מה קורה, האם אנחנו בסרט רע, שתכף הולך להיגמר, או שמדובר בשינוי מהותי בסדרי עולם. נראה כאילו כל האנושות נכנסה תחת איזה מכבש גדול, אבל לא ברור למה, וגם לא ברור עבור מה. 

הנה כמה נקודות למחשבה על התקופה ועל כל מה שמשתמע ממנה.  האם עדיין רלוונטי ללמוד באוניברסיטה, לקבל תואר נחשב כדי לתלות אותו אחרי זה בשירותים?

שאלה טובה. אם הקורונה תמשך, ואם היא תשנה את מבנה שוק העבודה שפי שמעריך ערן שיוביץ, כפי שמסתמן שהיא תעשה, בהחלט יש לחשוב מחדש על מקצועות העתיד. נראה, שעומדים לחלוף הימים, שבהם הזזת מסמכים, ועשיית דברים בעלמא יהיו מקצועות מבוקשים. מה שצריך הם מקצועות, שיש בהם שירות ממשי ומקצועי לאוכלוסיה, מאינסטלטורים ועד רופאים. כל מקצוע, שימלא צרכים אמיתיים של אנשים, ימשיך להיות מבוקש, וכל מה שלא, הולך להיעלם מהעולם, בכל המובנים. הכלכלה לאט לאט תלך ותשתנה, האנשים יחיו יותר בפשטות, ויצרכו את השירותים הבסיסיים כדי לתחזק את החיים. 

נקודה שניה שעולה היא: כמה מקולקלת החברה שלנו. כמה הערכים שבורים, החינוך לקוי, ובאותה מידה בדיוק, מתברר לנו כמה שזה באמת מה שחשוב. בסופו של הדיון הציבורי במצבה של החברה, הילדים והנוער, המקצוע הכי מבוקש יהיה מחנכים. הערכים הבסיסיים של החינוך, ישתנו ממיקוד על השכלה, להתמקדות על חיברות ויחסי אנוש. הווה אומר: חינוך הוא מקצוע העתיד. אמנם הוא יהיה שונה מאד מהתפקיד שלו היום, אבל זה יהיה עיקר ההתעסקות האנושית בשנים הקרובות. 

האם אתם מסתכלים על העולם סביבכם ומרגישים שאין לו עתיד? אתם צודקים. העולם כפי שהוא מתנהל היום, לא יוכל להמשיך ולהתנהל באותה צורה. האנושות הגיעה למצב, שבו היא מתנגשת עם חוקי הטבע, ולכן כל התופעות קשורות, ממשברי האקלים ועד התפרצות מגפות. הטבע, יחייב אותנו לעצור, ולשנות את התנהלותינו ברמה האנושית, אדם מול אדם, מיחסים של ניצול ושליטה, ליחסים של התחשבות ודאגה. זוהי המטרה הסופית אליה נצטרך להגיע. כרגע אנחנו רק בתחילת המסע, לכן תחזיקו חזק. נכון כל התוכניות משתנות, אבל הטבע הוא המתכנן הגדול, והוא יוביל אותנו לחיים שבסופו של דבר יהיו הכי בריאים, מספקים ומאושרים ותמצית השינוי החיובי יהיה טיב היחסים והקשרים בין האנשים.