האדם הוא חיה חברתית

אומרים שאדם הוא חיה חברתית. אולי הם מתכוונים לכך שאנשים צריכים חברה כדי לשרוד, כדי שמישהו אחד יגדל מזון ומישהו אחר ידאג לשמור ומישהו שלישי ירפא וכן הלאה. אדם ללא אנשים מסביבו לא יוכל לשרוד אלא אם כן, יש לו כישורים בלתי רגילים לדאוג לעצמו. 

יתכן שהמשמעות היא עמוקה יותר. אדם אולי יוכל לשרוד בצורה בסיסית ופשוטה אבל כיצד יספק את עצמו בשאר צרכי חייו. בכולנו רצון עמוק למשפחה, למין ולחברה.  אנחנו רוצים להרגיש, להשתייך, לצחוק וגם לבכות. 

אם היינו חיים לבד, כיצד היו עולים בנו רגשות אם לא כלפי מישהו אחר? כיצד היינו חווים את החיים? הרגשה מתרקמת ומקבלת צורה רק כאשר היא כלפי משהו או מישהו אחר, אחרת כולנו היינו חיים במעין ציור לבן, בלי שהיינו רואים ומרגישים טעמים או גוונים. 

בתוכינו יש חללים אשר יכולים להתמלא רק על ידי אינטראקציות עם אנשים אחרים. הם מלמדים אותנו להרגיש, נותנים לנו יחס ואנו חווים דרכם ואיתם את  כל קשת הרגשות הקיימים, לחיוב ולשלילה. בלעדיהם חיינו היו מונוטוניות של פעולות הישרדות ונפשנו היתה גוועה. למעשה, אם לא היו אנשים בחיינו, בשביל מה היה כדאי בכלל לחיות? 

הרצון של האדם כלפי האנשים שהוא אוהב, משפחתו ויקיריו הוא שדחף אותנו מחוץ למערות, להתפתח, להכיר את העולם ולנסות לסדר את החיים בצורה הכי טובה. החברות האנושיות התפתחו מרצון משותף משפחתי ושבטי לשרוד, לצמוח ולהשיג חיים טובים לכל החברים בהם. ההתפתחות שניסינו להשיג היא לא רק גופנית אלא גם חברתית. לחיות בין בני אדם, בחברה מחייב את האנשים בקודי וצורות התנהלות והתנהגות, ערכים ומוסכמות. החיים בחברה גורמים לאדם להיות בבדיקה מתמדת, גם אם היא לא מודעת, האם אני מתאים לחברה שבה אני חי, האם אני תואם להגדרות של החברה והאנשים שמסביבי להצלחה, לאדם שהם מעריכים ומנסים לבנות. 

כיום אם נסתכל על עצמנו בכנות ניתן לראות בבירור כיצד החברה האנושית לא בדיוק מצליחה לסדר את עצמה ואיך שכולנו לא בדיוק מאושרים או אפילו בטוחים.  המבנים החברתיים הכי בסיסיים בחיינו – ממשפחות ועד מדינות – מתפוררים. יתכן שיש צורך לחשוב מחדש על מהי החברה או מהם ערכי היסוד של חברה ברת קיימא. ובעיקר איזה אנשים אנחנו צריכים להיות ולגדל כמו שמסבירים בני ברוך. היכולת שלנו להיות מושפעים  מדעתם אחרים יכולה לשמש אותנו לטובה ובצורה מודעת בתקשורת ובחינוך להקיף את עצמנו בסביבה שתעזור לנו לבנות אנשים טובים יותר אחד לשני ולכן גם חברה יציבה, בטוחה, בריאה ומאושרת.  יתכן שהטבע מנסה לדחוף אותנו להתפתחות מעבר מסוג של בעלי חיים. שנהיה בני אדם חברתיים. אושרנו, אם לא הישרדותנו, תלויים בכך.